Wbrew pozorom wybór odpowiedniego siedziska do pracy przy biurku nie jest taki prosty. Praca przy biurku musi być nie tylko komfortowa, ale przede wszystkim dobra dla postawy ciała. Im więcej czasu spędzamy przy biurku na niewygodnym i źle dopasowanym krześle, tym gorzej dla kręgosłupa i mięśni szyi. Sprawdziliśmy, co może zwiększyć komfort pracy przy biurku i czy istnieją inne alternatywy, niż tylko krzesło.

Tradycyjne krzesło

Jeśli jesteś zwolennikiem klasycznego krzesła biurowego, musi być ono dopasowane do twojej postawy. Ustawione na takiej wysokości, aby stopy dotykały swobodnie podłogi. Kolana powinny znajdować się na wysokości bioder. Dobrze, aby krzesło miało podpórki wymodelowane pod odcinek lędźwiowy kręgosłupa oraz szyjny. Przy możliwości regulowania oparcia możliwe jest odciążenie kręgosłupa i ułożenie go w komfortowej pozycji. Podłokietniki muszą znajdować się na wysokości blatu i tworzyć kąt prosty. Sama konstrukcja krzesła musi być stabilna, a w przypadku obrotowego, płynnie obracać się o 360 stopni, ponieważ nie wymaga to nienaturalnego wykręcania kręgosłupa w momencie odwracania się.

Klękosiad

Obecnie dużym zainteresowaniem oraz popularnością, cieszy się klękosiad. Jest to krzesło połączone z podpórkami pod kolana. Pozycja, jaką się przyjmuje, przypomina klęczenie. Pewnie każdy zada sobie teraz pytanie „jak można klęczeć przy biurku?”. Może wydawać się to niekonwencjonalne, ale samo rozwiązanie jest wprost genialne. Taka pozycja przyjmowana podczas siedzenia w znacznym stopniu odciąża kręgosłup zwłaszcza przy długiej pracy przy biurku. Nie mniej jednak używać go należy z rozwagą, ponieważ nie jest zalecany do częstego stosowania. Przy zbyt częstym stosowaniu może obciążać stawy kolanowe. Optymalnym rozwiązaniem w tej sytuacji jest korzystanie z niego np. na dwie godziny przed końcem pracy.

Piłka

Jest to równie ciekawa alternatywa co klękosiad. Siedząc na dużej piłce, cały czas trzeba kontrolować swój kręgosłup. Każda niestabilność piłki i jej ruch wymusza na siedzącym ułożenie się w takiej pozycji, aby nie wykrzywiać się w nienaturalnych pozach. Bardzo ważne jest, aby piłka była odpowiednich rozmiarów. Kąt zgięcia kolan powinien wynosić 90 stopni a sama piłka, musi być solidnie napompowana. Oprócz ciągłego poruszania się na piłce, w rytm zmiany jej położenia, można wykonać kilka ćwiczeń. Przy częstym i wielogodzinnym siedzeniu przy biurku, warto wykonywać kilka ruchów okrężnych bioder czy podskakiwać na piłce.

Dysk sensomotoryczny

Jeśli pomysł z piłką lub klękosiadem nie do końca do was przemawia, możecie zastanowić się również nad opcją dysku sensomotorycznego. Jest to gumowa poduszka wypełniona powietrzem, pozwalająca na wykonywanie ruchów miednicą podczas siedzenia. Wymusza ona utrzymanie prawidłowej pozycji i ułożenia kręgosłupa podczas pracy. Odpowiada także za stałą stymulację mięśni.

Długotrwałe siedzenie przy biurku jest bardzo szkodliwe dla postawy ciała. Dobrze jest robić sobie krótkie przerwy, aby rozprostować nogi i porozciągać mięśnie. Jeśli nie macie takiej możliwości, wówczas powyższe propozycje są dla was stworzone.