Bałagan na biurku to nie tylko nieprzyjemny widok, ale przede wszystkim główny czynnik, przez który nie jesteśmy w stanie skupić się na pracy. Jeśli masz skłonności do notorycznego robienia bałaganu na biurku, ale przeszkadza ci ten fakt, z poniższego artykułu dowiesz się, jak możesz to zmienić.
1. Metoda 5S
Jest to metoda od lat stosowana w japońskich firmach i korporacjach, gdzie porządek na stanowisku pracy, to kwestia priorytetowa. Nazwa pochodzi od pierwszych słów określających czynność, jaką powinno się stosować, aby utrzymać porządek na biurku, mianowicie:
- Selekcja
Na biurku mają zostać tylko najpotrzebniejsze rzeczy. Resztę należy wyrzucić albo schować do szafki lub szuflady.
- Systematyka
Każda rzecz powinna mieć swoje stałe miejsce przechowywania.
- Sprzątanie
Nie chodzi o mycie i szorowanie blatu, ale o pozbieranie wszystkich rzeczy, jakich się używało podczas pracy i odłożenie jena swoje miejsc.
- Standaryzacja
Dotyczy wprowadzania stałych zasad organizujących stanowisko pracy.
- Samodyscyplina
Należy wyznaczyć sobie pewne standardy i mocno się ich trzymać. Z czasem, można je doskonalić i ulepszać.
Stosowanie się do tych zasad, nie tylko pozwoli na utrzymanie ładu i porządku, ale wyrobi również pewne nawyki, które pomogą pracować przy uporządkowanym stanowisku pracy.
2. Biurowe organizery
Aby zachować porządek na biurku, warto zainwestować w przydatne akcesoria biurowe, które to ułatwią. Długopisy i ołówki powinny znajdować się w specjalnych pojemnikach. Można do nich wykorzystać nawet zwykły kubek lub stojaka na szczoteczki do zębów. Ważne, aby nie walały się po blacie, ale miały swoje miejsce, do którego w każdej chwili można swobodnie sięgnąć. To samo dotyczy spinaczy biurowych i wkładów do zszywacza. Aby nie szukać ich po szafkach i szufladach, lepiej zorganizować sobie specjalny stojak o niecodziennym wyglądzie. Może to być np. dłoń, do której można nasypać spinacze.
Jeśli w swojej pracy masz częsty kontakt z klientem, wówczas dobrze mieć w zasięgu ręki wizytówki firmy z danymi kontaktowymi. Nie wygląda to za dobrze, kiedy klient musi czekać, aż znajdziesz wizytówkę „zakopaną” gdzieś w szufladzie. W tym celu zainwestuj w podstawkę na wizytówki, które umieść w widocznym miejscu.
3. Minimalizm
Przede wszystkim, aby łatwiej opanować to, co dzieje się na biurku, lepiej stawiać na minimalizm. Im mniej rzeczy na biurku, tym lepiej. Co więcej, aby zachować biurko w dobrym stanie, warto pomyśleć o specjalnych nakładkach na blat, który chroni przed zabrudzeniami różnego typu i rysowaniem. To jak ułożysz rzeczy na biurku, zależy wyłącznie od ciebie. To ty musisz wiedzieć, gdzie mają leżeć określone przybory, aby móc po nie swobodnie sięgnąć i jednocześnie, nie przekładać ich z miejsca na miejsce.
Komfort pracy ma istotny wpływ na efektywność i wydajność. Dlatego odpowiednia organizacja jest bardzo ważna. Ważne, aby na biurku nie było także rzeczy, które mogą rozpraszać np. zdjęcia czy naklejki.