Siedzący tryb życia, wymuszona pozycja podczas pracy lub nauki przy biurku sprzyjają dolegliwościom w obrębie pleców. Często nie zdajesz sobie sprawy, że przestrzegając kilku zasad możesz sprawić, że siedząca pozycja za biurkiem nie będzie nadmiernie obciążała Twojego układu kostnego. Jak dbać o kręgosłup pracując, ucząc się przy biurku?

jak dbać o kręgosłup pracując przy biurku

Jak prawidłowo siedzieć przy biurku?

Siedząc wiele godzin przed monitorem komputera, narażasz swój kręgosłup na poważne schorzenia. Zwyrodnienia powstałe wskutek długotrwałej, nieprawidłowej postawy ciała skutkują przewlekłym bólem, prowadzą czasem do nieodwracalnych zmian Twojego szkieletu. Pracując lub ucząc się przy biurku fundujesz swojemu kręgosłupowi statyczny wysiłek, stale napięte mięśnie uciskają na zakończenia nerwów i naczynia krwionośne. W ten sposób do mięśni dostarczana jest ograniczona ilość tlenu i składników odżywczych, co hamuje naturalne procesy fizjologiczne umożliwiające usuwanie toksyn z tych obszarów.

Utrzymując prawidłową pozycję ciała podczas pracy lub nauki przy biurku, staraj nie garbić się, nie pochylaj się nad biurkiem i nie przenoś ciężaru ciała w prawą lub lewą stronę. Plecy przy biurku powinny być wyprostowane i oparte o krzesło na całej długości, szczególną uwagę zwróć o podparcie ciała w odcinku lędźwiowym.

Siedząc, unikaj zakładania nogi na nogę, Twoje nogi powinny uginać się pod biurkiem pod kątem prostym, a stopy spoczywać luźno na podłodze. Zadbaj o krzesło z podłokietnikami na wysokości blatu biurka, nadgarstki powinny leżeć na blacie biurka, staraj się zachować kąt prosty lub lekko rozwarty w łokciu.

Co robić, aby dbać o kręgosłup pracując, ucząc się przy biurku?

Siedząc w opisanej powyżej pozycji poprawisz krążenie krwi w organizmie, będziesz sprawniej oddychać. Unikniesz nadmiernego obciążenia mięśni stabilizujących kręgosłup, barków i rąk obsługujących klawiaturę.

Zwróć również uwagę na pracę mięśni karku utrzymujących głowę, wiele godzin przed monitorem naraża na szwank odcinek szyjny kręgosłupa, może stać się przyczyną przewlekłego bólu głowy oraz problemów ze wzrokiem. Monitor komputera ustaw na wprost swojej twarzy, tak aby nie zadzierać i nie pochylać głowy pracując, ucząc się przy biurku.

Ćwiczenia podczas pracy biurku

Podczas zajęć służbowych wykonywanych przy biurku nie zapominaj o przerwach. Pięć minut odpoczynku od pracy przed komputerem nie spowoduje spadku wyników Twojej firmy, natomiast pozwoli Twojemu kręgosłupowi odetchnąć od wymuszonej postawy. W tym czasie postaraj się poświęcić czas na ćwiczenia, które pozwolą rozluźnić mięśnie, dzięki czemu od razu lepiej się poczujesz.

Pracując lub ucząc się w pozycji siedzącej, odsuń się wraz z krzesłem od biurka i pochyl się, usiłując dotknąć dłońmi podłogi. W ten sposób wydłużysz mięśnie pleców, pośladków oraz mięśnie kulszowo-goleniowe. W takiej pozycji spróbuj wytrzymać 15 sekund i powtórz czynność od 3 do 4 razy. Rozciągaj barki poprzez uniesienie rąk nad głowę i wyrzucanie ich do tyłu. Dzięki ruchom okrężnym szyi zniwelujesz ból i napięcie w tym obszarze.